Undersøgelse og tandrensning

Du får ikke huller af ikke at gå til tandlæge, men ved at gå regelmæssigt til tandlæge har du større chance for at standse begyndende huller, inden de udvikler sig og kræver behandling.

Efter 1. april 2015 er der kommet nye regler for undersøgelsesintervaller og alle patienter skal risikovurderes, læs mere her.

Det årlige eftersyn kaldes en statusundersøgelse. Ved denne undersøgelse foretages en klinisk undersøgelse af tænder, mund og kæber, samt en individuel risikovurdering. Med andre ord tjekkes tænder for caries (huller), tandkødet screenes for tandkødsbetændelse eller paradentose, slimhinder tjekkes for eventuelle sygdomme og kæbeleddet tjekkes for afvigelser.

Hvis der forekommer sygdomsaktivitet, så som tandkødsbetændelse eller begyndende huller, er tandlægen forpligtiget til at foretage en individuel forbyggende behandling. Eksempel på denne behandling kan være instruktion i brug af tandtråd eller optimeret børsteteknik i tilfælde med tandkødsbetændelse eller pensling med flour (flourid-gel) på begyndende huller.

Ved sygdomsaktivitet er det ofte nødvendigt at du kommer til tandlæge mere end 1 gang årligt. I så fald indkaldes du til en fokuseret undersøgelse mellem de årlige statusundersøgelser.

Tandrensning

Ved en tandrensning fjernes både bløde og hårde belægninger, samt misfarvninger fra fx rygning, te og kaffe og efterlader tænder glatte og hvidere. Der kan være stor forskel på hvor meget tandsten man danner og selvom optimeret tandbørstning og brug af tandtråd eller tandstikker nedsætter mængden af tandsten er det ofte ikke nok.

I tilfælde af paradentose er en almindelig tandrensning oftest ikke tilstrækkelig, her laves i stedet en undersøgelse for paradentose og udvidet tandrensning, samt rodrensning i dybe betændte tandkødslommer. Læs mere om paradentose her.